All I want … tijdens het online shoppen

Generation Z

Met de feestdagen in zicht worden opnieuw heel wat cadeautjes online besteld. Snel, gemakkelijk en je hoeft de koude niet te trotseren op weg naar de winkel… Maar is dit fenomeen positief voor onze lokale bedrijven? Wat is het belang om als bedrijf mee op de kar te springen van e-commerce en hoe zorg je dat je goede – online – verkoopcijfers haalt?

Steeds meer Belgische bedrijven vinden de weg naar e-commerce, maar toch blijkt uit recente cijfers dat de buitenlandse bedrijven via e-commerce tot 5,5 miljard euro (8%) van de totale Belgische omzet inpikken. Voor de retailsector is de impact het grootst: de Belgische winkelketens verkochten het voorbije jaar minder dan tijdens het crisisjaar 2008.

E-commerce bestaat in verschillende vormen: van een eigen website of webshop tot verkoop op grote marktplaatsen zoals bol.com en Amazon en zelfgecreeërde marktplaatsen. De mogelijkheid om ook online met een bedrijf in contact te komen zorgde voor twee nieuwe fenomen: webrooming, waarbij iemand online surft en in de winkel koopt en showrooming, waarbij producten en diensten in de winkel worden bekeken en online aangekocht worden.

Nooit eerder werd zoveel gekocht online, maar de hoge eisen van klanten zorgen ervoor dat het belangrijker is dan ooit om een goede online omgeving te creeëren. Recent onderzoek bracht aan het licht welke zaken bezoekers belangrijk vinden wanneer ze online shoppen. In deze blog bespreken we de top vijf.

Op vijf staat het belang van duidelijke informatie over de leveringsopties. Wanneer een klant online koopt, wil hij heel graag weten op welke manieren hij zijn pakket tot bij zich kan krijgen. Hoewel je het zou verwachten, wil niet iedereen zijn pakketje de dag nadien thuis ontvangen. Wie gaat werken, vindt vaak de optie waar hij zijn pakket kan afhalen op een zelfgekozen moment en locatie aantrekkelijker.

Op de vierde plaats van belangrijkste kenmerken staat een gebruiksvriendelijke betaalwijze. Zeven op tien Belgen vindt het belangrijk dat de betaalwijze vlot kan verlopen. Wie online verkoopt, biedt best verschillende opties aan: van mastercard tot bancontact, maar ook payconic of een overschrijving.

Net binnen de top drie vallen de lage verzendingskosten. Maar liefst 3 op 4 online shoppers laten hun aankoop vaak afhangen van de verzendingskosten. Hoe lager, hoe beter. Liefst van al genieten ze van een gratis verzending. Een slimme keuze zou zijn om shoppingopties te voorzien waarbij een gratis verzending mogelijk is. Uiteraard is het voor kleine ondernemingen niet eenvoudig om deze service aan te bieden. Daarom is het belangrijk op zoek te gaan naar andere haalbare opties die ook aantrekkelijk zijn.

Op de tweede plaats komen betrouwbaarheid en een snelle levering. Dat laatste spreekt voor zich. Maar bij wie niet als betrouwbaar wordt aanzien, wordt er al helemaal niet geshopt. Betrouwbaarheid kan je uitstralen door je bezoeker van voldoende informatie te voorzien omtrent betalingen, privacy en je bedrijf. Zorg daarnaast ook dat je je menselijke kant laat zien. Hoewel mensen graag online shoppen, weten ze nog steeds graag met wie ze te maken hebben.

Helemaal bovenaan staat het belang van duidelijke informatie over de prijs en eventuele extra kosten. Bij maar liefst 8 op 10 bezoekers primeert het belang van transparante informatie. Niets vervelender dan het aankoopproces te doorlopen en op het einde van de rit nog heel wat extra kosten aangerekend te krijgen. Prijs is vaak dé bepalende factor bij een online aankoop. Geen verrassing dus dat bezoekers deze informatie snel willen terugvinden.

Vragen bij hoe je deze verwachtingen omzet in de realiteit? Onze Re-Mind businesscoaches geven je heel graag advies voor een optimale online strategie. Maak vandaag nog een afspraak via 056 29 80 70. Is e-commerce niets voor jouw bedrijf, maar wil je je online visibiliteit vergroten? We helpen je graag groeien! Laat ons even weten hoe wij jou kunnen helpen.