Beter leren studeren – de toolkit

helpen studeren

Beter leren studeren, ofwel op een zo snel mogelijke manier zo veel mogelijk kennis opdoen, dat is waar we met Re-Mind voor gaan. Onderzoek van het EEF, de Education Endowment Foundation; deze organisatie heeft als missie om leraars te ondersteunen om kinderen en jongeren met moeilijkheden op school te helpen. Dit door onderzoek te doen naar de beste manieren om het leren te stimuleren. Uit besef dat leraren altijd tijd te kort hebben, worden hun bevindingen samengevat in korte, duidelijke rapporten. Zo blijft er meer tijd over voor de implementatie van de bevindingen. Welke ingrepen bevorderen de leerprestaties dan het meest? 

Op de eerste, tweede en derde plaats staan feedback, metacognitie en zelfregulatie en leesstrategieën. Ze hebben alle drie heel wat dingen gemeenschappelijk. Ten eerste is het wetenschappelijk bewijs voor de impact van deze interventies hoog. Daarnaast is de kost voor implementatie voor elk van hen laag.

Feedback is het geven van informatie over de prestaties van de lerende tegenover de verwachte doelstellingen. Dit betekent dat er over complexere taken gericht wordt gecommuniceerd over de goede en minder goede aspecten van de taak. Hoe gerichter en hoe dichter op het moment van uitvoering, hoe beter. Hoewel het een onbegonnen taak kan lijken om elke student van feedback te voorzien, is het best te doen dankzij digitale toepassingen en werkvormen zoals peer teaching, waar studenten elkaar van feedback voorzien. Recent onderwijs wijst wel op het feit dat feedback vooral in het begin van het leerproces belangrijk is.

Metacognitie en zelfregulatie zijn twee koude executieve functies. Dit zijn processen in onze hersenen die niet rechtstreeks met leren te maken hebben, maar die wel heel wat van ons gedrag bepalen. Metacognitie gaat over de mogelijkheid om over het eigen leren na te denken en manieren te zoeken op welke manier je dat leren zo goed mogelijk kan aanpakken. Volgens het EEF zorgt het investeren in de metacognitie van de leerlingen voor betere schoolresultaten door de mogelijkheid om elk leerprobleem flexibel op te lossen. Zelfregulatie is een functie die hier bijzonder goed mee samengaat. Hier gaat het over de mogelijkheid van de leerling om emoties te beheersen, taken te voltooien of gedrag te controleren

Tenslotte zijn er de leesstrategieën. Dit houdt in dat de student wordt aangeleerd hoe lezen vlotter kan verlopen en welke technieken er kunnen worden gehanteerd om beter te begrijpen wat er in een bepaalde tekst staat. Enkele voorbeelden van technieken zijn sleutelwoorden uit een tekst halen, vragen bij de tekst ontwikkelen en aandacht hebben voor structuurwoorden in de tekst. Heel wat van deze technieken worden door sterke lezers onbewust gebruikt. Daarom is het belangrijk deze expliciet aan te brengen.

Deze drie elementen komen, naast heel wat andere zaken, uitgebreid aan bod tijdens onze sessies studiecoaching. Tijdens de opleidingen voor onze coaches werken we aan het uitbouwen van de nodige vaardigheden en kennis van deze en andere bewezen methodes om het leren te stimuleren

Is leren voor jou moeilijk en zoek je kwalitatieve ondersteuning? Of ben je op zoek naar advies & opleidingen op maat over het begeleiden van lerende kinderen, jongeren & volwassenen? Als coachbureau helpen wij jullie graag. Een eerste gesprek is altijd vrijblijvend! Een afspraak maken kan via ons formulier of via 056 29 80 70.