Een bondgenoot voor elke leerkracht

leerkracht krijgt bondgenoot

Ondertussen zijn we al halfweg de eerste week van het schooljaar, alle boeken kregen een mooie kaft en de eerste toetsen werden al ingepland. Toch zijn er enkele klassen vol leerlingen die voor bepaalde vakken nog geen leerkracht hebben. De Tijd communiceerde aan het begin van de week dat de zoektocht naar leerkrachten verdergaat en dat er bij de start van het nieuwe schooljaar nog een duizendtal vacatures openstaan. Het tekort aan leerkrachten is al langer een probleem, maar het voorbije jaar kwam er maar liefst een verdubbeling in het aantal openstaande vacatures.

Ondanks het mooie loon, de vele vakanties en de praktische uurroosters zijn er toch nog steeds heel wat leerkrachten die het onderwijs vroeg of laat vaarwel zeggen. Daarnaast stijgt het aantal leerlingen en gaat een grote groep leerkrachten op pensioen. Hoewel het onderwijs heel wat voordelen met zich meebrengt, krijgen leerkrachten een niet te onderschatten taak in de schoot geworpen. Meertaligheid, kansarmoede en de toegenomen diversiteit zorgen ervoor dat lesgeven aan een groep steeds omslachtiger wordt. Ook de eindtermen bijten in de leerkrachten hun nek waardoor ze onvoldoende tijd hebben om leerlingen individueel te begeleiden.

Ouders voelen het probleem aan en gaan op zoek naar extra hulp omdat ze vinden dat hun kind niet genoeg begeleiding krijgt op school. Denk maar aan bijles, huiswerkbegeleiding of studiebegeleiding om de algemene studiemethodiek bij te schaven. Ouders willen hun kind de kans geven om extra oefeningen te maken, achterstand bij te schaven of ondersteuning te bieden bij huiswerk. Toch is bijles krijgen vaak nog een taboe en krijgen leerkrachten het gevoel dat ze geen vertrouwen krijgen bij wat ze doen.  

Ook Re-Mind biedt ondersteuning aan leerlingen en studenten, maar dit betekent niet dat we de leerkrachten hun werk willen bekritiseren. Integendeel, Re-Mind wil leerkrachten hun taak aanvullen en met hen samenwerken om de leerling te helpen ontwikkelen. In het verleden hebben we al gemerkt dat een sterke en vlotte communicatie tussen de school, de leerkracht en Re-Mind ervoor zorgde dat we sneller en beter kunnen inspelen op de noden. Samenwerken is kracht en speelt niet alleen in het voordeel van de leerling, maar ook van de leerkracht: de leerling komt sterker in zijn/haar schoenen te staan, kan terug deelnemen aan de lessen en vindt zijn/haar motivatie terug. Re-Mind staat open voor dialoog met scholen en leerkrachten om samen te bouwen aan de kennis en kunde van leerlingen.

Heb je als lesgever, medewerker of directeur van een school vragen, ideeën of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op via info@re-mind.be.

Zit je als leerling met moeilijkheden? Dan kan jij natuurlijk ook zoals steeds contact met ons opnemen!