Hoe krik je de leesvaardigheid van je kind op?

leesvaardigheid

De bekendmaking van de PISA-resultaten op het begin van deze maand zorgden voor veel commotie in het onderwijslandschap. Het PISA-onderzoek peilt driejaarlijks naar de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid en leesvaardigheid van 15-jarigen in 79 verschillende landen. Uit de resultaten bleek dat de Vlaamse jongeren op alle domeinen achteruit gaan en voor de eerste keer sinds het begin van de metingen behoort Vlaanderen niet meer tot de top 10. 

Vooral de dalende leesvaardigheid bij onze jongeren doen steeds meer rode lichten branden: 1 op 5 leerlingen haalt het minimumniveau niet. Dit is de laagste score ooit en ook de kloof tussen de sterksten en de zwaksten wordt steeds groter. Vooral jongeren met een andere thuistaal scoren opvallend zwakker en ook de sociaal-economische achtergrond weegt bij ons sterker door dan in andere landen.

Hoewel 50% van de ondervraagde 15-jarigen lezen tijdverlies vindt, is taal volgens onderwijsexpert Dirk Van Damme de fundamentele vaardigheid voor elke verdere cognitieve ontwikkeling en het abstraherend denken. De liefde voor taal zou net moeten worden aangewakkerd. Hoe kunnen we als ouders onze kinderen stimuleren om te lezen en zo hun leesvaardigheid aansterken?

Op vroege leeftijd voorlezen

Onderzoek toont aan dat kinderen die van jongs af aan voorgelezen werden beter gemotiveerd zijn om te lezen. Ze zijn taalvaardiger, begrijpen teksten beter en kennen meer succes op school. Idealiter wordt er op regelmatige basis voorgelezen: 10 minuten per dag zou al een verschil uitmaken. Je hoeft niet te stoppen met voorlezen een keer je kind zelf kan lezen. Praat met je kind over het boek want een boek bespreken zou ook leiden tot een beter begrip van het boek en een groter plezier in het leven.

Een boek dat aansluit bij de ontwikkeling en belangstelling van je kind

Uitgevers van kinderboeken maken vaak gebruik van een aanduiding van het leesniveau. Dit maakt het je als ouder van een kind uit het lager gemakkelijker om een boek te kiezen dat past bij het niveau van je kind.

Ook voor kinderen uit het middelbaar onderwijs is de keuze van het boek belangrijk. Een kind leest met plezier als het ook geïnteresseerd is in het onderwerp. Naast leesboeken met een verhaal, kan er ook gekozen worden voor informatieve boeken, tijdschriften, graphic novels, verfilmde verhalen… Daarnaast bestaan er ook boeken speciaal aanbevolen voor kinderen met een taalachterstand of dyslexie.  

Heeft je kind nooit veel gelezen? Verwacht dan niet dat hij onmiddellijk met 500-pagina’s-lange boeken zal starten, of voor een Engels of Frans boek zal kiezen. Start op niveau: een kortverhaal, een strip of een magazine zijn een goede start.

Laten zien dat lezen erbij hoort.

De houding van ouders ten opzichte van lezen heeft een grote invloed op je kind. Neem zoveel mogelijk drempels die voorkomen dat je kind start met lezen weg: ga regelmatig samen naar de bibliotheek of doe je kind eens een leuk boek cadeau. Zorg dat er boeken in huis zijn. Lees zelf ook eens een boek en toon zo het goede voorbeeld.

Zoek hulp als je kind blijvend moeite heeft met lezen

Blijft je kind moeite hebben met lezen? Dan is het zeker belangrijk om met lezen verder te gaan, want leren lezen doe je door te lezen. Hou het wel positief: lezen moet leuk blijven. Je kind dwingen, onder druk zetten of dreigen met een straf kan een tegenstrijdig effect hebben. Vraag advies aan de leerkracht Nederlands of ga op zoek naar externe hulp.

Vragen over de PISA-resultaten, op zoek naar extra leestips of nood aan een studiecoach die helpt de leesvaardigheid van je kind op te krikken? Stuur ons een berichtje en vertel ons hoe we jou kunnen helpen.