Hoe maak je van je beursdeelname een echt succes?

Beursstand Re-Mind

Dit weekend stonden we samen met meer dan 80 andere lokale ondernemers op De Commerce in Heule. Het was een kans voor starters en jonge bedrijven om zichzelf en hun activiteiten kenbaar te maken bij het grotere publiek. Wat voor de ene een goede beurs is, is dat niet persé voor een ander. Enkel wie zich goed voorbereidt, kan er een echt succes van maken. Sta jij binnenkort ook op een beurs? Vandaag delen we enkele tips zodat je tevreden kan terugblikken op je beursdeelname.

Bepaal je doel

Dit is de eerste stap van je voorbereiding en onmiddellijk ook de belangrijkste. Als je wil deelnemen aan een beurs, bepaal dan duidelijk je doel. Wat wil je met je deelname bereiken? Wil je je naamsbekendheid vergroten, wil je maximale verkoop bereiken of wil je potentiële partners ontmoeten? Je doelstelling bepaalt hoe je de beurs verder aanpakt.

Eenduidige boodschap kiezen

Je doelstelling staat vast, nu kan je nadenken over de boodschap die je wil brengen. Kies een eenduidige boodschap, want er is geen tijd en ruimte om ál je producten of diensten in de kijker te zetten. Kies een boodschap die blijft hangen en waar bezoekers nog eens over nadenken na afloop van de beurs.

Denk aan de visuals

Op een beurs staan heel wat standhouders. Als je tussen de massa wil opvallen, denk je dus beter goed na over het visuele aspect van je stand. Blijf trouw aan je merk, werk een stand uit waarbij je je huisstijl toepast en trek je kleuren, lettertypes & stijlen consequent door. Hoe kan je eruit springen? Een opvallend beeld, een leuke quote, de mogelijkheden zijn eindeloos. Spreek op tijd de juiste partners aan om je concept uit te werken.

Voorzie promotiemateriaal

Zorg dat je niet met lege handen op de beurs staat. Heb je al promotiemateriaal liggen? Neem alles dat relevant is om je doel te behalen zeker mee. Misschien maak je beter een flyer of brochure specifiek voor de beurs waarin de boodschap die je verkondigt nog eens extra in de verf gezet wordt. Vergeet ook niet voldoende visitekaartjes mee te nemen. Vanzelfsprekend? Toch lijken heel wat standhouders deze wel eens te vergeten. Het zou jammer zijn geïnteresseerde bezoekers hierdoor te mislopen.

Maak je deelname bekend

Doelstelling? Check. Boodschap? Check. Je standconcept is klaar en je promotiemateriaal wordt gedrukt. Nu is het tijd om je deelname aan de beurs bekend te maken. Plaats een post over je deelname op je online kanalen, maar vertel ook actief aan mensen dat je erbij bent. Nodig klanten, partners en potentieel geïnteresseerden uit. Bekijk op voorhand ook eens de lijst van de aanwezigen en neem eventueel contact op om elkaar te ontmoeten op de beurs.

Laat van je horen

En vergeet niet, je verhaal stopt niet wanneer de beurs ten einde loopt. Wil je het maximale uit je beursdeelname halen, contacteer dan tussen 1 à 2 weken na afloop de geïnteresseerde bezoekers zodat ze nog eens aan jullie gesprek herinnerd worden.

Een deelname aan een beurs is een investering. Je wil er dan ook alles uithalen. Pas deze tips toe en maak er een succes van. Heb je nog vragen bij een van onze tips of ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen bij de voorbereiding van je beurs of bij een andere uitdaging?

Start je groei vandaag en plan een intakegesprek in. Wij horen graag hoe we jou kunnen helpen. Stuur een mailtje naar matthias@re-mind of bel ons even op via +32(0)56 29 80 70.