It's the final countdown

GDPR 25 mei

Twintig jaar geleden al kwam de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin af met het concept dat mensen aangeven welke informatie ze wel en niet willen ontvangen van bedrijven. In zijn boek Permissie marketing, genoemd naar dat concept, besprak hij uitvoerig hoe deze nieuwe strategie veel effectiever is dan de toen heel populaire maar vervelende interruptie marketing. Bij deze aanpak worden mensen namelijk zonder dat ze daar naar vragen heel frequent geconfronteerd met reclame.

Over twee dagen is het eindelijk zover, dan treedt het wettelijk kader waarin de basisprincipes van Godins permissie marketing vastgelegd zijn in werking.  De Europese Unie reageert met de General Data Protection Regulation eindelijk op de reacties van consumenten die zich afgezet voelen, die het beu zijn dat bedrijven zonder toestemming hun data gebruiken en hun aandacht stelen.

Marketeers krijgen volgens Godin nu een dilemma voorgeschoteld en kunnen op twee manieren op GDPR reageren:  

  1. Bedrijven kunnen advocaten en rendementsmaximaliseerders inschakelen om via kleine lettertjes en digitale manoeuvres nog steeds dezelfde soort lage tolerantie en lage impact marketing te kunnen verspreiden. De marketingafdelingen van deze bedrijven hebben duidelijk een onlesbare dorst naar aandacht, data en kliks.   
  2. Bedrijven zouden moeten realiseren dat GDPR een positieve verandering is voor zij die iets te vertellen hebben, die iets willen verkopen en iets willen veranderen. De ruis zal afnemen en het vertrouwen bij consumenten zal toenemen.

Het spreekt voor zich dat de tweede manier de te volgen weg is. Praat als bedrijf enkel met de mensen die willen dat er tegen hen gepraat wordt en verkoop aan mensen die je product of dienst willen kopen. Persoonlijke en relevante berichten die engagement uitstralen zullen spam overtreffen. Tevreden klanten doen de rest…

Houd deze belangrijke tip van Godin in het achterhoofd: Vraag eerst.

Re-Mind kiest resoluut voor de positieve verandering en wil ook andere bedrijven hierin ondersteunen. Heb je vragen of kan je onze hulp wel gebruiken? Bel naar +32(0)56 29 80 70 of vul ons contactformulier in.

Deze blog is gebaseerd op Seth Godins blogpost ‘GDPR and the marketer’s dilemma’.