The LinkedIn Challenge

LinkedIn

De kracht van LinkedIn als netwerkkanaal wordt nog steeds onderschat. Vooral bedrijven die in een B2B-context werken, hebben baat bij een LinkedIn-profiel. Heel vaak wordt er in de bedrijfssector nog te veel energie geïnvesteerd in online kanalen zoals Facebook en Instagram terwijl de echte kracht om je netwerk uit te breiden bij LinkedIn ligt. Waar iedereen met de klassieke kanalen vlot aan de slag gaat, blijft LinkedIn een struikelblok.

Er zijn drie belangrijke reden om LinkedIn te gebruiken als professional:

  • Identiteit: deel je professioneel profiel met anderen
  • Netwerk: breid je netwerk uit met interessante profielen
  • Kennis: op het platform wordt heel wat kennis gedeeld die ook voor jou interessant kan zijn

Heb je nog geen profiel? Volg dan zeker de volgende tips om er eentje op te zetten en je netwerk uit te breiden. Ben je wel al aanwezig op LinkedIn? Kijk dan even of je deze tips al toepast en wie weet kan je een nóg sterker profiel uitbouwen.

Zorg eerst en vooral dat je profiel voorzien is van je volledige naam en een professionele headshot foto zodat anderen je gemakkelijk kunnen vinden én herkennen. Daarnaast voeg je een kopregel in waarin je je professioneel profiel omschrijft. Voeg er ook een persoonlijk weetje aan toe. Ben je verslaafd aan chocolade of hou je van thaiboksen? Het kan een leuke ijsbreker zijn wanneer iemand een gesprek met je wil starten.

Een kopregel kan er dan zo uitzien:

Ann Coussement
Zaakvoerster & management bij Re-Mind
| businesscoach | docent marketing & strategisch management | high intensity interval training

Aanvullend mogen je sector en bedrijfslocatie, je opleiding en je werkervaring niet ontbreken. Je contactgegevens voeg je er ook aan toe, want ondanks dat je via LinkedIn contact kan opnemen, kan het voor anderen ook gemakkelijk zijn om je via telefoon of e-mail te bereiken. Personaliseer daarna ook de URL van je profiel. Een laatste must is een omslagfoto: kies een foto die gelinkt is met je bedrijf. Hoewel al deze zaken vanzelfsprekend lijken, vertelt een ritje doorheen de LinkedIn profielen ons dat dit bij velen niet helemaal op punt staat.

Een volgende stap is je netwerk uitbreiden: start bij je collega’s en ga daarna op zoek naar mensen die je in het verleden ontmoet hebt, alumni of mensen die je misschien kent. Een belangrijke gouden regel: voeg altijd een persoonlijk berichtje toe bij je connectieverzoek zodat de ander altijd weet waarom je hem of haar graag wil toevoegen aan je netwerk.

Let op dat je LinkedIn-profiel hierna niet eindigt als een passief reclamebord, maar neem je tijd om je account (pro)actief te onderhouden. Post op regelmatige basis een interessante bijdrage voor je netwerk.

Ga je ook de uitdaging aan?

Zet je profiel op punt, nodig minstens tien mensen uit met een persoonlijk bericht en probeer de komende weken minstens twee keer per week te posten.

Connecteer met ons op LinkedIn en vertel ons hoe jij de LinkedIn challenge ervaart. Heb je vragen bij hoe je het nog beter kan doen? Laat ons gerust iets weten via e-mail (matthias@re-mind.be) of stuur ons een berichtje… op LinkedIn!