Met deze studietip lukt concentreren veel beter

Studeren met gsm

Zijn er bij jullie thuis ook vaak discussies wanneer mama of papa zegt dat de smartphone niet mee mag naar de kamer tijdens het studeren? Dan helpt de volgende verklaring hiervoor zeker om je er eindelijk bij neer te leggen dat dit misschien wel dé ultieme studietip is.

Amerikaanse onderzoekers deden in 2017 onderzoek naar de impact van smartphonegebruik op je prestaties. Opvallende resultaten toonden aan dat gewoon het zien van je smartphone volstaat om je prestaties te doen dalen, zelfs wanneer die uit staat.

Vanaf nu is er geen twijfel meer mogelijk: je verbant je gsm maar beter volledig uit je studieruimte als je je optimaal wil concentreren. Zelfs als je erin slaagt om je te concentreren en aan de verleiding weerstaat om je smartphone te controleren, neemt je smartphone een deel van je cognitieve capaciteiten weg.

Een deel van je hersenen blijft stand-by voor je smartphone. Ook al staat deze af, door ernaar te kijken denk je aan een sms, een persoon of een post op sociale media. Elke keer dat dit gebeurt, switchen je hersenen tussen studeren en een gsm gerelateerde taak. Daarna moet je je aandacht terug richten op het studeren en het is net deze switch tussen taken, hoe kort ook, dat tijd vraagt. Elke keer moet je opnieuw beginnen. Daar bovenop blijkt dat hoe afhankelijker je bent van je smartphone, hoe slechter je presteert wanneer deze in het zicht ligt.

Hier zijn twee eenvoudige oplossingen voor: leg je gsm in een andere ruimte en zet zowel het tril- als geluidssignaal af zodat je zeker niet gestoord kan worden. Las daarnaast ook af en toe een smartphonevrije dag in om je afhankelijkheid te verminderen en dus ook op lange termijn je prestaties te verbeteren.

Je gsm wegleggen tijdens het studeren? Vanaf nu geen discussiepunt meer!
Wil je graag nog meer weten over dit onderzoek? De link naar het artikel vind je onderaan deze blog.

Veel studiesucces!

 

 

Onderzoek: Brain Drain: The Mere Presence of One’s Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity.