Online shoppen in tijden van Corona

shoppen tijdens corona

Voor de tweede keer dit jaar heropenden de winkels opnieuw hun deuren. De eerste lockdown en de sluiting van niet-essentiële winkels in november zorgden ervoor dat veel winkels een webshop lanceerden. Misschien stond dit nog op de langetermijnplanning of misschien waren ze zelf helemaal niet van plan ooit online te verkopen, toch was het slim deze sprong te maken.

Tijdens de eerste lockdown werd er in mei al 18% meer online gekocht dan tijdens de voorgaande wintersolden, een periode dat in België traditioneel de belangrijkste maand is voor de retailsector. Vooral speelgoed en elektronica kenden toen een enorme stijging. Mogelijks speelde de zoektocht naar bezigheden voor de kinderen daar een belangrijke rol.

Tijdens de tweede sluiting was er een enorme piek op Black Friday: er werd maar liefst 40% meer online gekocht dan tijdens de andere jaren. De sluiting van de winkels is daar een logische verklaring, maar toch geeft 35% aan ook na de coronacrisis meer online te kopen.

Het voordeel voor retailers bij online shopping is dat je locatie weinig of geen rol speelt. Hierdoor kan je nieuwe klanten aantrekken. Inzetten op awareness campagnes, samenwerken met social influencers, mass media partners of bloggers zijn maar een paar online oplossingen die kunnen toegepast worden.

Ondertussen mochten de winkels weer open, maar runshopping op je eentje heeft niet het kerstgevoel waar we elk jaar terug op zoek gaan tijdens deze periode van het jaar. Hierdoor blijven de winkelstraten leger dan normaal en blijven de mensen vaker vanonder hun fleecedeken in de zetel shoppen. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde geaccepteerde maximale levertijd steeg van 4.6 dagen tot 6 dagen. De extra wachttijd nemen ze er dus graag bij.

Wil je je online verkoop boosten? Zorg dan dat je de volgende tips in acht neemt:

- Voldoende capaciteit: zorg dat er voldoende capaciteit is in je webshop voor al het extra verkeer dat naar je website komt. Een website dat overbelast wordt, kan namelijk snel crashen. Dit willen we natuurlijk niet meemaken tijdens het online shoppen.

- Handel onafhankelijk: werk niet enkel samen met één vervoerder, maar kijk naar meerdere mogelijkheden. Kan een vervoerder de drukte niet aan? Switch naar iemand die je pakje wel op tijd op de juiste bestemming kan krijgen.

- Bied je klanten flexibiliteit: zorg dat er verschillende bezorgopties zijn. Thuis, in een afhaalpunt of zelf ophalen in de winkel. Op die manier heeft je klant veel keuze en is er zeker iets dat past.

Is een online winkel voor jou geen optie? Zorg dan dat je je klanten een veilige winkelervaring aanbiedt en hen dit ook laat weten. Deel op je sociale media jullie aanpassingen voor een aangename ervaring of etaleer ook je producten op Instagram en Facebook.

Op zoek naar meer tips voor een geslaagde online shopervaring of wil je samen met een businesscoach jouw corona customer journey onder handen nemen? Contact opnemen kan hier of telefonisch via 056 29 80 70.