Overtuig je prospects via social selling

Social Selling

Social selling staat voor een nieuwe manier van verkopen. De focus ligt niet op snel en veel verkopen zoals bij cold selling, maar wel op het opbouwen van een duurzame relatie met je prospect. Een relatie opbouwen is geen sprint maar een marathon, er kruipt tijd en energie in maar het resultaat is zoveel beter.

Personal branding staat bij social selling centraal: je focust op je prospect als persoon, en behandelt hem niet als een nummer. Wie is hij of zij? Wat doen ze graag? Hoe leven zij? Iedere prospect behandel en benader je anders, want éénzelfde manier van benaderen werkt niet meer. Zoals de naam het al verraadt, kan je dit doen via sociale media: door verhalen en content te delen die je prospects persoonlijk aanspreken zal je veel meer bereiken dan met een traditionele sales strategie.

Je kan niet van de ene op de andere dag met social selling starten. Het vraagt een goed doordachte marketingstrategie en vooral ook tijd en consistentie. Het zal even duren voor je resultaten ziet maar eens je deze hebt bereikt, blijven ze duren op lange termijn. Hieronder alvast een paar tips om met social selling aan de slag te gaan.

  1. Denk na over wat je wil bereiken

Social Selling maakt deel uit van een grotere marketingstrategie. Het staat niet op zich, maar maakt onderdeel uit van je volledig marketingplan. Zorg ervoor dat je weet wat je doel is en hoe social selling je hierbij kan helpen.

  1. Scan de kanalen van je klanten

Op welke kanalen zijn je klanten online actief en vooral wat wil je bereiken met je communicatie? Begin met 1 of maximum 2 kanalen en neem deze waarop jouw doelgroep actief is.

  1. Zorg voor een duidelijke planning

Als je geen duidelijke planning hebt, zal je snel iets uitstellen of vooruitschuiven, zorg ervoor dat je weet wat je moet doen en wanneer je het kan doen.

  1. Wees interactief

Stuur niet enkel informatie naar je klanten en prospects maar ga ook met hen in interactie. Stel een vraag, luister naar hun vragen en meningen en reageer hierop. Zo creëer je betrokkenheid.

  1. Geef een persoonlijke toets aan alles wat je doet.

Creëer je persoonlijke huisstijl en geef aan alles je eigen toets zodat iedereen je herkent. Werk met een eigen huisstijl.

 

Vind je het moeilijk om hiermee aan de slag te gaan of heb je geen idee hoe eraan te beginnen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze specialisten. Zij staan klaar om je te helpen en tips te geven.

Ons businessteam geeft je graag advies op maat!  Een afspraak maken kan via contact of 056 29 80 70.