Pitchen voor investeerders: tips & tricks

Pitch

Je hebt een fantastisch idee, je weet hoe je eraan kan beginnen én je bent zeker dat er vraag naar is. Je enige probleem? Kapitaal. Kapitaal ophalen is niet eenvoudig, maar met een krachtige pitch kom je een heel eind. We zetten tien tips en tricks voor jou op een rij. Net als een pitch zijn deze kort maar krachtig 😉.

Doe research

Wat willen de investeerders? Wat is het huidige financieringsklimaat? Hoe verlopen andere pitches? Wie boekte al succes? Bekijk bijvoorbeeld de bekende pitch van LinkedIn en doe inspiratie op.

Van probleem naar oplossing

Vertel eerst aan de investeerders wat het probleem is. Waar hebben klanten nood aan? Welk product of dienst ontbreekt nog om aan die nood te voldoen? Met andere woorden: wat is de oplossing? In één lijn van probleem naar oplossing trekt meteen de aandacht.  

Vat je activiteit samen in 1 zin

Vertel kort en krachtig wat jouw activiteit is. Waar zal het geld in geïnvesteerd worden? Te lange zinnen en een uitvoerige uitleg zorgen voor verlies van aandacht bij de investeerders.

Gebruik een analogie

Vergelijk jezelf met een andere bedrijf of een andere sector. Herkenbaarheid helpt om jouw product gemakkelijker uit te leggen.

Voer een concurrentieanalyse uit

Misschien ben je ervan overtuigd dat je geen concurrenten hebt, maar er zijn altijd bedrijven die een link hebben met jouw markt of product. Door aan te geven aan de investeerders dat je hiermee rekening houdt, toon je dat je je bewust bent van de risico’s.

Aandacht voor doelgroep en vragers

Denk op voorhand goed na wie je doelgroep is en wat een potentiële klant typeert. Geef dit duidelijk mee aan de investeerders: wie zijn ze en wat willen ze?

Toon cijfers als je er hebt

Heb je tijdens je marktonderzoek en concurrentieanalyse interessante cijfers gevonden? Betrek deze dan zeker in je pitch. Objectieve feiten overtuigen altijd.

Toon je team en wat jullie kunnen

Heb tijdens de pitch ook aandacht voor het team achter het product of de dienst. Investeerders weten graag met wie ze precies in zee gaan.

Hou je pitch kort.

Blijf to the point. Het heeft geen zin om te ver uit te weiden want zo verzwak je alleen maar de aandacht en interesse van je publiek.

Met deze tips and tricks kom je al een heel eind. Vind je het toch nog moeilijk om je pitch op te stellen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze specialisten. Zij staan klaar om je te helpen en tips te geven.  Een afspraak maken kan via contact of 056 29 80 70.