Uitbreidingsplannen: van droom naar realiteit

Uitbreidingsplannen

Voel je de druk van het stijgend aantal inkomende bestellingen? Voelt je winkel- of bureauruimte te klein aan? Wil je graag je product lanceren in een nieuwe markt? Dan is het wellicht tijd om aan uitbreiding te denken. Uitbreiding kan op verschillende niveaus, maar vraagt om een goed uitgestippelde strategie. Zonder trap je helaas al snel in de valkuilen van uitbreiding. Hoe je je plannen voor een uitbreiding voorbereidt en uitvoert, ontdek je hieronder:

In een eerste fase denk je na over de manier waarop je wil uitbreiden. De strategie en missie van je bedrijf spelen hierin een belangrijke rol.

  • Uitbreiding van de omzet: nieuwe investeringen, nieuw materiaal of een extra gebouw of opslagruimte. Hierbij speelt budget de hoofdrol: hoe zal je de uitbreiding financieren? Investeer je zelf of ga je op zoek naar investeerders?
  • Uitbreiding van de doelgroep: misschien wil je graag je product of dienst bekend maken bij een nieuwe doelgroep en moeten deze eventueel nog aangepast worden aan de behoeften van de doelgroep. Hierbij staat een doelgerichte marketingstrategie centraal. Zorg dat je op de hoogte bent van de noden en wensen van je nieuwe doelgroep.
  • Uitbreiding naar het buitenland: dit is misschien wel de meest uitdagende soort uitbreiding. Je personeel moet leren omgaan met cultuurverschillen en mogelijks moet er zelf een nieuwe taal aangeleerd worden. Een goed inzicht in de markt is cruciaal: werk je vanuit België of ga je aan de slag met agenten en filialen in het buitenland?
  • Uitbreiding van personeel: extra personeel aannemen zorgt voor een nieuwe verdeling van het werk. Opleidingen staan hierbij centraal.

In een volgende fase werk je een strategie uit om de uitbreiding op een vlotte manier uit te voeren. In deze strategie bepaal je o.a. hoe je de uitbreiding zal aanpakken, wie u hierbij nodig heeft, de tijdspanne van uitbreiding, het budget en de doelstelling. In deze fase is het interessant om ook de mening van leveranciers en persoon te vragen omdat zij met een andere blik naar je onderneming kijken. Zij kunnen je tips en advies geven. Groei is uiteraard belangrijk, maar sta ook eens stil bij hoe je onderneming er vandaag uitziet: kan zij deze uitbreiding aan?

In een laatste fase is het belangrijk om na te denken over het nodige budget om deze uitbreiding te kunnen financieren. Zorg dat je over een stevig onderbouwd financieel plan beschikt waarmee je naar potentiële investeerders kan stappen. Praat over je plannen met je boekhouder of consultant en zorg voor een mooi evenwicht tussen eigen en vreemd vermogen.

Uitbreiding is positief, want dit betekent dat je onderneming groeit. Je bereikt een grotere afzetmarkt, efficiëntere productie, een hogere productiviteit en een hoger financieel resultaat. Aan de andere kant heeft niet elke onderneming nood aan uitbreiding en al zeker niet op elk gebied. Verlies je oorspronkelijke missie en visie niet uit het oog: je doel en bedrijfscultuur mogen niet verloren gaan ten koste van een uitbreiding.

Heb je nood aan iemand om je ideeën of dromen mee af te toetsen? Ben je op zoek naar een coach die samen met jouw een financieel plan kan opzetten of heb je net een uitbreiding achter de rug en wil je je personeel de nodige opleidingen aanbieden? De Re-Mind businesscoaches kunnen je helpen bij elke fase van jouw uitbreidingsverhaal. Bel ons even op via 056 29 80 70 of stuur een mailtje naar matthias@re-mind.be: wij horen graag hoe we jou kunnen helpen groeien.