5 tips om succesvol je cash te managen

cash management

Om te evalueren of een boekjaar succesvol was of niet wordt door ondernemers vaak gekeken naar de winstgevendheid van hun onderneming. Het klopt ook dat winstgevendheid een belangrijke factor speelt voor een onderneming om te overleven, maar dit is echter niet genoeg.  

Wat vaak vergeten wordt is dat ook winstgevende ondernemingen in faillissement kunnen terecht komen.  Winst is zilver, maar cash is goud.

Wat heb je eraan om winstgevend te zijn als je klanten hun facturen niet betalen en er als gevolg onvoldoende liquide middelen zijn om de schulden op korte termijn te kunnen betalen aan je schuldeisers?

Al het geld dat te laat binnenkomt, vormt een dreiging voor jouw bedrijf en vooral je cashflow. Het is dus belangrijk dat je het je klant zo gemakkelijk mogelijk maakt om hun facturen te betalen. Hoe makkelijker een bedrijf het zijn klanten maakt om te betalen, hoe sneller die betalingen volgen. De opvolging van facturen dient dan ook in een gestroomlijnd proces te worden opgevolgd om je cashmanagement te verbeteren.

Met volgende tips willen we jullie helpen om je cash te laten renderen:

  1. Zorg dat cruciale data van de klanten en leveranciers correct is. Om later discussies te vermijden is het belangrijk dat de kernelementen van je klanten en leveranciers (btw nummer, betaaltermijn, …) correct zijn. Je uitgaande factuur moet meteen juist zijn. Hoe minder correcties je moet maken, hoe minder discussie er zal zijn en hoe sneller de klant uiteindelijk zal betalen.
  1. Factureer tijdig: zodra de goederen of diensten geleverd zijn dien je te factureren. Als jij niet gehaast bent om te factureren, zal de klant ook niet gehaast zijn om te betalen.
  1. Gebruik de juiste referenties op de factuur: zeker als je grote bedrijven als klant hebt kan het ontbreken van een bestelbonnummer of contractnummer leiden tot onnodige vertraging bij de betaling.
  1. Stuur tijdig aanmaningen: vaak is dit moeilijk. Je wil de klanten niet overvallen en wacht daarom liever wat langer. Een vriendelijke herinnering wordt nochtans weinig slecht ontvangen door de klant. Het geeft je ook de gelegenheid om met de klant in gesprek te gaan, waarschijnlijk is er wel een goede reden waarom de factuur nog niet betaald is. Hoe sneller je de oorzaak kent hoe sneller je sneller je zelf ook kunt handelen.
  1. Probeer zelf cash langer op de bank te houden. Daarmee is niet gezegd om betaaltermijnen te overschrijden, maar probeer langere betalingstermijnen af te spreken met jouw leveranciers. Op deze manier is de kans groter dat jouw klanten al betaalden voor je zelf moet betalen aan je leveranciers.

Deze tips zijn een eerste stap naar een beter cashmanagement. Wil je graag een klankbord om verder mee af te stemmen over de aanpak van je cashmanagement, of wil je nog meer tips? Neem gerust contact op via info@re-mind.be of 056/29 80 70.