GDPR, millenniumbug of game changer?

GDPR

Hoe vaak we de term GDPR ook rond het hoofd geslingerd krijgen, duidelijk is het voor velen nog niet. What’s in a name? GDPR staat voor de Europese regelgeving betreft General Data Protection Regulation of de Algemene Verordening van Gegevensbescherming. Ondertussen bestaan er al heel wat infosessies, boeken, artikels en zelfs blogs over deze nieuwe regelgeving. Keuzes genoeg om je in het thema te verdiepen.

Maar waarom blogt Re-Mind dan ook nog eens over GDPR?

We kunnen er niet omheen hoe belangrijk deze Europese regelgeving is voor de gegevensbescherming, maar de overvloed aan bronnen zorgt dat het concept onduidelijk wordt en dat niemand nog het bos door de bomen ziet. Re-Mind wil niet enkel focussen op het juridisch of ICT-aspect maar ook op de impact op de marketing en management opportuniteiten van bedrijven. Wij bieden bedrijven een concrete aanpak. Hoewel je via heel wat kanalen informatie krijgt over GDPR en iedereen je op het hart drukt hoe belangrijk deze maatregelen zijn, stopt het daar ook vaak. Maar wat nu?

Want ja, GDPR is een game changer in 2018 en Re-Mind wil je helpen om concreet aan de slag te gaan!

GDPR is niet enkel voor de grote spelers, maar ook verenigingen, eenmanszaken en vennootschappen moeten vanaf 25 mei 2018 registreren welke gegevens ze bijhouden, wat ze ermee doen en aan wie ze welke gegevens doorgeven. De administratieve uitdaging die daaraan gekoppeld is, bezorgt elke ondernemer momenteel kopzorgen. Klaar voor een rondje nadenken over wettelijke basisgronden, rechten van betrokkenen en basisprincipes van verwerkingsprincipes? Je hebt vanaf vandaag nog precies één maand om jouw bedrijf GDPR-proof te maken.

Procedures domineren het GDPR-verhaal. Registratieregisters, flowcharts, overeenkomsten, beleidsregels, je bedenkt het maar en de privacy commissie verwacht dat jouw bedrijf het klaar heeft tegen 25 mei. Je GDPR-uitwerking moet alvast van start gegaan zijn, je actieplan moet klaarliggen en ook de sensibilisering van je medewerkers moet uitgestippeld zijn.

Kortom, 1001 zaken om aan te denken en mee aan de slag te gaan. Het is belangrijk om dit niet te laten liggen, want de privacy commissie belooft alvast algemene controles uit te voeren. Wie niet in orde is, kan zich aan hoge boetes en scherpe deadlines verwachten om alles op punt te zetten.

Ben je zelf geen administratief wonder en krijg je het nu al warm van al deze nodige veranderingen? Heb je zelf geen tijd of goesting om het hele GDPR-verhaal aan te pakken of wil je graag wat hulp bij de sensibiliseringscampagne voor je medewerkers? Schakel dan de hulp in van Re-Mind Business! Mail nu naar de collega’s via ann@re-mind.be, matthias@re-mind.be of bel naar 056 29 80 70.