Het belang van goede interne communicatie

communicatie

Communicatie wordt vaak vanzelfsprekend beschouwd: iedereen kan toch communiceren? Dit blijkt echter niet zo gemakkelijk als we denken. De boodschap komt niet over zoals we willen of de communicatie is niet volledig of onduidelijk. Soms wordt er ook gewoon niet gecommuniceerd, wat vaak leidt tot miscommunicatie met frustraties of onbegrip tot gevolg. Externe communicatie vinden bedrijven belangrijk en daar worden de nodige budgetten voor vrij gemaakt. Maar waarom verdient ook de interne communicatie van je bedrijf wat extra aandacht?
 

Werknemersbetrokkenheid

Onder de werknemers leeft meer en meer de trend om meer betrokken te willen zijn bij het bedrijf waarvoor ze werken. Ze zijn gepassioneerd en weten graag wat hun inzet teweeg brengt. Wat is het doel van de onderneming en hoe kunnen we als werknemer hiertoe bijdragen? Hiervoor zijn ze sterk afhankelijk van je feedback en interactie
 

Interne communicatie hoeft niet steeds te draaien rond dure nieuwjaarsrecepties of teambuilding activiteiten. Vaak volstaat het om werknemers tijdig te informeren over het reilen en zeilen. Hoe groter de onderneming, hoe groter de uitdaging. Bestaat je onderneming uit verschillende afdelingen waarbij het globale doel wel eens uit het oog verloren wordt? Een intranet waarop af en toe updates geplaatst worden, kan hierbij bijvoorbeeld helpen. Een kleine werknemersdrink met een woordje van de CEO of een intern - digitaal - bedrijfsmagazine kan ook.
 

Imago

Duidelijk gecommuniceerde doelen, geïnformeerde werknemers en blije gezichten zorgen dat het imago van je onderneming behouden blijft. Ondernemingen worden van binnen naar buiten gebouwd: tevredenheid van medewerkers straalt af op je klanten.
 

Crisis communicatie

Tijdens een crisissituatie is interne communicatie van uiterst belang om de controle te behouden. Duidelijk geïnformeerde medewerkers zorgen voor één front en perken de geruchtenmolen in. Je werknemers hebben nood aan deze communicatie en klampen zich hieraan vast.
 

Herhaling

Eenmalig een communicatie uitsturen is niet voldoende. Blijf je boodschap herhalen om het gemeenschappelijk doel en de strategie vast te zetten en aan te houden.
 

Nieuwe talenten aantrekken

Niets zo gemakkelijk als tevreden werknemers die je helpen om nieuwe talenten aan te trekken. Dure campagnes kunnen achterwege gelaten worden want je medewerkers gaan spontaan op zoek naar nieuwe medewerkers die passen bij de missie en strategie van je onderneming.
 

Een tweetal maanden geleden werd telewerk voor heel wat bedrijven de norm. Misschien heb je het zelf ook wel gemerkt: meer dan ooit is er nood aan een sterke interne communicatie. Een intern communicatieplan opstellen kan je helpen om hiervoor de nodige aandacht te voorzien. Vind je het een uitdaging om je boodschap goed over te brengen of kan je wel wat sturing gebruiken om een communicatieplan uit te schrijven? Ons businessteam geeft je graag advies op maat van jouw bedrijf. Neem contact met hen op via een berichtje of 056 29 80 70. Let’s communicatie!