Slimme tussendoortjes voor tijdens het studeren

gezonde voeding

Tijdens de examens breng je heel wat tijd door aan je bureau en heb je misschien wel extra zin in iets lekkers om te knabbelen. Natuurlijk is het ook nu belangrijk om gezond en evenwichtig te eten. Hieronder vind je enkele tussendoortjes die niet alleen lekker zijn, maar die ook een positief effect hebben op je studievermogen. Je wordt er natuurlijk niet echt slimmer van, maar alle beetjes helpen uiteraard.

Noten & zaden

Een handjevol noten of zaden zorgt ervoor dat je helder kan blijven nadenken. Bovendien helpt het ook om de stress tegen te gaan. Eventueel kan je een portie noten combineren met een kommetje yoghurt en vers fruit.

Bessen

Bessen zijn niet alleen lekker, maar bevatten ook heel wat antioxidanten die een positief effect hebben op het geheugen. Daarnaast bevordert een portie bessen de concentratie.

Pure chocolade

Ja hoor, ook chocolade is een echt brainfood. Let op: enkel chocolade met 70 procent cacao voldoet aan de voorwaarden. Helaas zijn grote hoeveelheden niet toegelaten. 😉 Een stukje van 10 gram volstaat om een positief effect te bekomen.

Cracker met zalm en avocado

Dit tussendoortje geeft je extra veel energie en helpt je hersenen om sneller informatie op te halen. Wie wil, kan hier ook nog walnoten aan toevoegen, een geslaagde topper.

Drink tussendoor tot 1,5l water of groene thee om je hydratatie op peil te houden. Een tekort aan vocht heeft namelijk een negatief effect op je prestaties. Gesuikerde tussendoortjes of dranken vermijd je best zoveel mogelijk. Deze snelle suikers zorgen er immers voor dat je concentratie daalt.

Neem tijdens het studeren voldoende tijd om te eten want een gezonde en evenwichtige voeding zorgt voor een betere concentratie. Op die manier kan je efficiënter studeren en behaal je goede examenresultaten.

Op zoek naar andere tips om van je blokperiode een succes te maken? Check onze andere blogs hieronder: