Slim, magisch en vol liefde: hoe doelen je doen groeien.

Doelstellingen

Het laatste kwartaal van 2019 is ondertussen al goed geschoven, hoog tijd dus om de balans van 2019 op te maken. Hierbij zijn niet alleen de financiële cijfers belangrijk, maar ook de teamprestaties, het bedrijfsimago, marketinginspanningen… Ben je tevreden over de verwezenlijkingen van je onderneming of liep het niet helemaal zoals je had gehoopt? Tijd om lessen te trekken uit het verleden en plannen te maken voor 2020. Maar hoe doe je dat nu precies: het verleden evalueren en de toekomst uitstippelen?

Om lessen uit het verleden te kunnen trekken heb je uiteraard eerst doelstellingen nodig. Je kan enkel op een objectieve manier evalueren als je ook echt weet wat dan precies je verwachtingen waren voor het voorbije jaar. De literatuur spreekt vaak over het belang van het opstellen van SMART doelstellingen om doelen concreet en uitvoerbaar te maken. Deze techniek voor operationele doelen is ondertussen al alom bekend, maar heb je ook al eens gehoord van AMORE of MAGIE om strategische doelen te bepalen?

AMORE wordt toegepast bij het opstellen van een missie/visie of om hogere doelen te toetsen. De eigenschappen van deze doelstellingen zijn ambitieus, motiverend, onderscheidend, relevant en echt. Deze doelstellingen leggen de kern van de dromen van een onderneming bloot en moeten ook medewerkers motiveren en energie geven. Maar ook voor klanten en aandeelhouders moet het doel relevant zijn.

MAGIE doelstellingen worden ingezet voor strategische en tactische doelstellingen vertrekkende vanuit de missie en visie. Een MAGIE doel is: meetbaar, acceptabel, gecommuniceerd, inspirerend en engagerend. Ze zijn zo gecommuniceerd dat mensen zich identificeren met de doelstellingen. Het is duidelijk wat de voordelen ervan zijn en welke waarden ermee gediend worden.

Eenmaal je lange en middellangetermijn strategische doelen bepaalt hebt, kunnen deze verder uitgewerkt worden tot operationele doelen aan de hand van SMART zodat deze doelen concreet en uitvoerbaar worden.

Het proces eindigt uiteraard niet na het opstellen van je doelstellingen. In een volgende fase breng je ze tot uitvoering. Daarna monitor je deze op regelmatige basis aan de hand van data en indien nodig kan je je oorspronkelijke doelstellingen bijsturen. Het is geen ramp om een doel te moeten bijstellen, zolang je maar stilstaat bij de reden waarom en leert hoe je in de toekomst je doelen met deze informatie nog beter kan bepalen. Betrek je team in elke fase, want enkel door samen de doelen van je onderneming na te streven, wordt het hele proces een succes. 

Heb je het voorbije jaar geen doelstellingen bepaald en hoor je het bij de termen doelstellingen, SMART, AMORE en MAGIE donderen in Keulen? Geen paniek! Je hebt dan misschien in het verleden geen plan opgesteld, bij een nieuw jaar horen altijd goede voornemens. Doelstellingen helpen je niet alleen de richting van je onderneming te bepalen, maar ook om kort op de bal te spelen bij problemen en om sneller je hoger doel te bereiken.

Onze businesscoaches helpen je graag je plan van 2019 te analyseren of je nieuwe doelstellingen te bepalen zodat jij van 2020 een echt succes kan maken. Een afspraak maken kan via matthias@re-mind.be of 056 29 80 70.